Monday 29 September 2014

Terungkap Misteri Tatoo Pada Mumia Berusia 2500 Tahun

Tato dengan corak-corak rumit dari tubuh seorang putri Siberia yang terpelihara selama 2,500 tahun yang lalu dalam permafros - telah terungkap di Rusia. Pakar mengatakan gambar-gambar rumit adalah tanda usia dan status bagi orang-orang Pazyryk kuno nomaden, dijelaskan dalam Abad ke 5 SM oleh Herodotus ahli sejarah Yunani. Saintis Natalia Polosmak (yang mencari sisa-sisa jasad putri tersebut di pergunungan Altai) juga terkejut tentang bagaimana tatu tersebut tidak berubah dalam masa ribuan tahun.

Tempat mumia putri Siberia ditemui yang dianggarkan meninggal pada usia 25 tahun ini juga terdapat dua askar. Selain itu, 2 askar di sekitarnya dikuburkan bersama enam ekor kuda sebagai simbol untuk menghormati perjalanan si putri ke alam lain. Pekara ini menjadikan bukti bahawa jasad wanita bertato tersebut kemungkinan ia seorang raja atau orang yang dihormati rakyat, pengamal perubatan atau wanita suci.

Dari gambar tatu yang terdapat pada tubuh putri ini dan pengwalnya dapat disimpulkan bahawa pada zaman tersebut lukisan badan digunakan sebagai identiti dalam masyarakat. Semua mumia ini  mempunyai sebuah tatu ditubuh bahagian kiri mereka.




View the original article here

No comments:

Post a Comment