Thursday, 16 October 2014

5 Tradisi Kecantikan Paling Mengerikan Di Dunia


Menjadi cantik dan disukai banyak orang tentu menjadi impian seluruh wanita. Namun terkadang untuk menjadi cantik, seorang wanita perlu menempuh cara-cara yang melampau dan menyakitkan. Begitu juga dengan lima negara yang mempunyai tradisi untuk menjadi cantik paling mengerikan di dunia, wanita-wanita ini perlu menempuh cara yang tidak biasa untuk mendapatkan kecantikan seperti yang mereka mahu.

TRADISI leblouh ini

Tradisi ini terdapat di daerah Mauritania. Seorang wanita yang memasuki usia berkahwin dipaksa untuk menjadi gemuk dengan memakan makanan yang bertimbun-timbun, minuman yang banyak, dan meminum semangkuk besar susu unta atau kambing. Hal ini dilakukan kerana wanita dengan tubuh gemuk dianggap lebih menarik dan mempunyai status sosial yang tinggi di Mauritania, maka dari itu wanita di rantau ini perlu mempunyai badan yang gemuk walaupun menyakitkan.

TRADISI TATO GUSI

Tradisi cantik mengerikan selanjutkan datang dari Afrika Barat di mana menato gusi akan membuat wanita menjadi lebih cantik. Namun tidak seperti tatu pada umumnya, menato gusi di sini hanya memberikan warna hitam pada gusi sang wanita. Hal ini popular dilakukan oleh warga di desa kecil seperti di Thies, Senegal.

TRADISI BONSAI KAKI

Tradisi ini begitu popular di China. Pelbagai wanita dari kalangan menengah dan atas melakukan tradisi bonsai kaki untuk membuat kaki mereka menjadi lebih kecil. Sebelum abad ke-20 tradisi ini sudah sangat popular. Kaki dengan saiz kecil dianggap sebagai simbol kecantikan wanita.

TRADISI PANJANG LEHER

Tradisi kecantikan ini dilakukan oleh suku Kayan di Myanmar. Suku Kayan adalah etnik minoriti Tibet-Burma yang tinggal di Myanmar. Menurut suku ini, wanita yang mempunyai leher yang panjang akan lebih menarik perhatian lawan jenis.

TRADISI labret

Menurut suku Mursi yang berada di Ethiopia, wanita cantik adalah wanita yang mempunyai bibir yang lebar. Tradisi melebarkan bibir dikenal dengan istilah labret. Amalan ini dilakukan dengan cara membuat lubang di bahagian bawah bibir dan menusuknya selebar 2,5-5 cm. Lalu, meletakkan cakera kayu di dalamnya.

View the original article here

No comments:

Post a Comment