Friday 3 October 2014

7 Tips Mudah Untuk Bebas Daripada Berhutang


Wang amat penting dalam memenuhi keperluan untuk terus hidup.Bagi mereka yang menetap di bandar kos kehidupan yang tinggi akan menjadi bebanan buat mereka berbanding mereka yang memilih untuk hidup di luar bandar. Kehendak sentiasa seiring dengan keperluan. Terdapat sesetengah pihak yang cuba memenuhi kehendak mereka dengan berhutang. Hutang sentiasa membelenggu manusia dalam kehidupan serba moden ini walaupun di mana anda berada.



Tentu ada antara kita yang bingung dengan hutang kad kredit, ‘personal loan’ mahupun pinjaman perumahan. Setiap bulan ada saja pendapatan yang diperolehi di tolak untuk membayar hutang-hutang yang telah dibuat samaada melalui institusi perbankkan atau pun orang perseorangan. Bagi anda yang mungkin telah dibebani hutang anda akan sentiasa mencari jalan keluar untuk menangani masalah hutang ini. Biar apapun cara anda gunakan untuk melangsaikan hutang anda pastikan anda memilih jalaan yang baik untuk mengelakkan anda lebih terbeban dengan masalah hutang. Jadikan tips di bawah panduan untuk anda cuba menyelesaikjan hutang anda.

Kalau ada ‘cash’, gunakan ‘cash’

1. Beli Secara Tunai

Kehendak selalu mendahului keperluan. Semua manusia cuba untuk memenuhi keperluan untuk memuaskan nafsu masing-masing. Di sinilah kita perlu bijak dalam mendidik nafsu untuk tidak tunduk kepadanya. Gunakan akal yang diberikan untuk memilih antara kehendak dan keperluan. Sekiranya kita ingin memiliki sesuatu barang dan itu merupakan keperluan eloklah sekiranya kita mengumpul duit untuk memilikinya berbanding dengan berhutang. Biar kita bersabar dalam mengumpul wang untuk memiliki sesuatu untuk mengelakkan kita berhutang yang mana akan membebankan kewangan kita pada masa akan datang.

Beli barang yang perlu sahaja

2. Berbelanja Ikut Kemampuan

Biar bergaya asalkan papa. Ada sesetengah manusia yang mengamalkan prinsip ini demi untuk kelihatan berstatus dimata orang lain. Kita perlu berbelanja mengikut kemampuan kewangan masing-masing. Gunakan pendapatan yang diperolehi untuk keperluan dan bukan kehendak semata-mata. Sebagai contoh sekiranya gaji anda sebulan RM 2,000. Bahagikan ia mengikut keperluan dahulu dan simpanlah sedikit untuk simpanan masa hadapan. Selepas itu barula digunakan untuk perkara-perkara yang sepatutnya. Biarlah hidup di bawah kemampuan kerana langkah ini lebih selamat berbanding hidup mengikut kemampuan atau kelebihan.

Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit

3. Menabung

Mulakan tabiat menabung seawal yang mungkin. Biar kita menyimpan untuk masa hadapan dan kecemasan yang tidak terjangka. Didik semua ahli keluarga kita untuk menabung setiap hari. Kelebihan menabung amat baik untuk keluarga. Asingkan pendapatan yang diperolehi setiap kali mendapat gaji. Potong 20 % daripada gaji anda untuk tabungan masa depan anda. Asingkan tabungan anda daripada akaun gaji anda. Anda boleh menabung di dalam Tabung Haji atau ASB, selain menabung anda juga akan mendapat bonus dan pendapatan di atas tabungan anda itu.

Buat ‘part-time’ jual barang secara online

4. Pendapatan Sampingan

Bagi anda yang memiliki kemahiran tertentu gunakan kemahiran anda untuk mencari pendapatan sampingan. Bagi yang tidak mempunyai kemahiran berusahalah untuk mempelajari apa sahaja kemahiran yang mampu memberikan pulangan kepada anda. Selain itu, anda juga boleh menggunakan teknologi masa kini untuk menambahkan pendapatan anda. Gunakan IT untuk memulakan bisness di FB, Instagram, blog dan sebagainya melalui program dropship. Ini adalah cara yang mudah untuk memulakan bisness sebagai pendapatan sampingan. Fokuskan target anda

View the original article here

No comments:

Post a Comment