Thursday 16 October 2014

Di Ethiopia Bayi Dan Kanak2 Yang Di Anggap Sial Di Bunuh Dengan Kejam

Bayi yang baru lahir di beberapa tempat di dunia ini kadang-kadang diadakan upacara istimewa agar bayi itu membesar menjadi anak yang baik dan patuh pada ibu bapa. Namun tidak begitu halnya di Ethiopia, Afrika. Di negara tersebut, ada tradisi yang cukup mengerikan, dan boleh dikatakan sangat kejam, kerana bayi yang lahir kemudian dibuang.

Bayi yang dibuang itu hanyalah bayi yang dianggap mingi (pembawa sial), meskipun demikian,  penduduk negara ini menganggap tradisi ini adalah tradisi yang cukup kejam. Semasa ketua adat menyatakan seorang bayi sebagai bayi mingi, maka bayi itu hendaklah segera dibunuh. Cara membunuh bayi ini juga sangat kejam. Bayi itu akan ditinggalkan sendirian di paya hingga meninggal kerana kelaparan atau dimakan oleh binatang buas. Kadang-kala cara yang lebih mengerikan adalah dengan melemparkan bayi atau kanak-kanak ke sungai yang dipenuhi buaya.

Tradisi kejam tersebut masih bertahan hingga kini. Dipetik dari Daily Mail, sekurang-kurangnya ada 300 bayi yang meninggal sia-sia kerana dianggap mingi. Salah satu ibu yang anaknya mesti dibunuh kerana dianggap mingi adalah Buko Balguda. Wanita berusia 45 tahun itu hanya boleh pasrah semasa ketua suku menjatuhkan vonis kepada anaknya itu adalah mingi dan harus dibunuh. Tanpa belas kasiahan, bayi milik Buko itu berjumlah 15 orang, dan semuanya perlu dibunuh.

"Saya mempunyai tujuh bayi lelaki dan lapan bayi perempuan. Di masa itu, tradisi suku kami masih sangat kuat. Saya menghormati tradisi ini, sehingga membiarkan mereka membunuh anak-anak saya, "ujar Buko. Namun sekarang, Buko menganggap tradisi ini tidak sepatutnya dipertahankan. "Dulu saya menuruti kemahuan ketua suku kerana tidak mempunyai pilihan. Namun sekarang, setiap kali melihat wanita melahirkan anak dan memberikan susu untuk bayinya, saya sangat menyesal. Saya merasa kesepian. Tidak ada anak yang ada di sisi saya, "kata Buko.

Selain Buko, masih banyak penduduk suku di Ethiopia yang menganggap tradisi ini sangat kejam. Beberapa bayi yang dianggap mingi adalah bayi yang lahir tanpa izin ketua adat, bayi kembar, bayi dengan cacat fizikal, bayi yang gigi pertamanya tumbuh di rahang atas serta anak yang lahir dari ayah yang tidak berjaya melakukan tradisi lompat kerbau sebelum berkahwin.

Walaupun kerajaan Ethiopia sudah melarang tradisi ini, masih ditemui ritual yang sama. Beberapa ketua adat juga sepakat bahawa tradisi ini tidak perlu diteruskan. Namun masih ada suku-suku yang mempertahankan tradisi mingi, dianggarkan setiap tahun 300 bayi meninggal sia-sia kerana dianggap membawa sial. Bagi menangani hal ini, telah banyak institusi sosial dan rumah anak yatim yang mahu menampung anak-anak yang dianggap mingi dan membesarkan mereka.

View the original article here

No comments:

Post a Comment