Saturday 4 October 2014

MH370: Macam-Macam Kita Terangkan Pada China, Kalau Tak Puas Hati Juga Tak Tahulah…


UNTUK makluman, Malaysia sudah menyatakan komitmen kita untu bekerjasama rapat dengan Kerajaan China dan berkongsi sepenuhnya semua maklumat berkaitan pesawat MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu.
Naib Menteri Hal Ehwal Luar China yang juga wakil khas kerajaan China, Zhang Yesui semalam telah mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.
Zhang dan Hishammuddin juga diberi taklimat komprehensif teknikal oleh Kumpulan Kerja Antarabangsa diketuai AAIB dan penemuan satelit Inmarsat mengenai kedudukan pesawat yang penerbangannya berakhir di Lautan Hindi selatan.
Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC) dan Jabatan Penyiasatan Kemalangan Pesawat (AAID) juga hadir dalam talimat teknikal itu. CAAC dan AAID sudah pun menganggotai dan menjadi sebahagian daripada Kumpulan Kerja Antarabangsa itu.
Persoalannya, sejauh mana Zhang dan anggota rombongannya itu akan pulang ke negara mereka dan menjelaskan semua ini kepada pemimpin tertinggi dan rakyatnya mengenai betapa bersungguhnya kerajaan kita dalam menangani isu ini.
Diharapkan selepas ini, Zhang kena pergi berjumpa rakyatnya yang tengah terpekik-pekik di depan kedutaan kita untuk menceritakan apa yang sedang dan kita tengah lakukan untuk menjejaki MH370.
Dengan terperincinya maklumat yang kerajaan kita bagi ini, harap pemimpin China tahulah apa yang patut mereka lakukan.
Kalau lepas ini masih nak tuduh Malaysia sembunyi maklumat, orang pertama yang perlu humbankan ke Lautan Hindi adalah Zhang dan pegawai-pegawainya itu.
Habis cerita! 

Mynewshub

View the original article here

No comments:

Post a Comment