Friday, 7 November 2014

BENARKAH!!! PAYUDARA YANG SERING DI RAMAS BOLEH MENGELAK DARI TERKENA KANSER




Meraba payudara merupakan kaedah mujarab untuk mengesan kanser sejak awal. Dengantambahan sedikit tekanan, meremas payudara bahkan boleh menghalang pertumbuhankanser payudara. Jadi jangan hanya diraba, sesekali boleh diramas.



Ramasan lembut di rangkaian payudara terbukti boleh mencegah sel-sel keganasan padapayudara untuk berkembang menjadi sel kanser. Eksperimen di makmal menunjukkan,pertumbuhan sel-sel tersebut kembali ke pola yg normal setelah diramas-ramas.



Hal ini menguatkan keyakinan selama ini bahawa memang butuh tenaga untuk bolehmempengaruhi pertumbuhan manusia. Misalnya saja angkat beban boleh membuat ototmembesar, sementara tenaga dalam bentuk gaya graviti kadang boleh mempengaruhikekuatan otot.



"Sudah berabad-abad orang mengetahui bahawa kekuatan fizikal boleh mempengaruhi tubuh,kata Gautham Venugopalan, salah seorang saintis yg mengetuai pasukan penyelidikan diUniversity of California di Berkeley, seperti yg dipetik health.detik.com dari Daily Mail.



Dalam kaitannya dengan sel kanser, tenaga yg dikeluarkan saat memerah boleh membuatsel-sel keganasan kembali jadi sel sihat. Tanpa adanya tenaga dari luar, pertumbuhan sel-selkeganasan lama kelamaan akan berkembang menjadi sel kanser yg mematikan. 



Para saintis mengibaratkan sel-sel keganasan ini sebenarnya tidak benar-benar melupakancara untuk tumbuh sebagai sel sihat. Dengan dibimbing melalui tenaga saat memerah, makasel-sel tersebut seperti diingatkan untuk kembali ke jalan yg benar. 



Meski demikian, Prof Daniel Fletcher dari Berkeley laboratory mengatakan bahawa meramaspayudara tidak serta merta boleh dikatakan sebagai terapi kanser payudara. Penemuan inihanya diertikan sebagai harapan baru untuk mempelajari pertumbuhan sel kanser dan padasaatnya nanti diharapkan dapat untuk menyembuhkan. 



Tentu saja bagi anda para lelaki, bukan bermakna anda boleh sembarangan meraba apalagimeramas payudara lelaki yg sedang lewat di depan anda dengan alasan ini. Jika andalakukan yg ada paling anda digampar atau digiring ke polis kerana gangguan seksual

 


View the original article here

No comments:

Post a Comment