Wednesday 5 November 2014

Kisah Doktor Gigi Jalanan Di India


Doktor gigi di jalanan melakukan prosedur pergigian yang rumit pada pesakit dengan dana yang terhad menggunakan peralatan hampir pada abad pertengahan. Ianya berlaku di bandar-bandar di seluruh India.

Tidak ada klinik, tidak ada kerusi yang mahal, tidak ada latihan elektrik, tidak ada keperluan untuk membuat temu janji bahkan, pesakit hanya duduk pada sebuah bangku plastik dan berharap doktor gigi akan meredakan mana-mana rasa sakit dengan set kelengkapan terhadnya sahaja.

Doktor gigi jalanan Surinder Singh, 67, dari Ludhiana, dari timur Punjab, beliau yang keciciran sekolah tetapi belajar perdagangan doktor gigi dari ayahnya. Dia sekarang yang sudah berada dalam perniagaan ini selama 40 tahun.

Beliua berkata: "Beberapa dekad yang lalu, saya mempunyai 15 pesakit sehari tetapi kini, tiga atau empat kali seminggu. Saya mendapat kira-kira 2,500 Rs (£ 25) sebulan.
"Sekarang hanya penduduk miskin yang datang mendapatkan perhikmatan saya. Mereka tidak mampu ke klinik mahal, tetapi mereka layak mendapat perhikmatan saya.

Satu set baru gigi palsu akan dikenakan bayaran 1,500 Rs (£ 15) dan dengan jaminan satu tahun. Tiada yuran perundingan. Surinder hanya menggunakan tangan memegang lampu suluh jika pesakit yang datang selepas waktu senja.

Mana-mana pesakit yang untuk mencabut gigi, beliau melakukannya tanpa ubat bius; mereka hanya di berikan beberapa ubat penahan sakit untuk mengatasi rasa sakit.

Surinder menambah: "Kami sangat berhati-hati dalam merawat pesakit. Kami sama mahir seperti klinik biasa. Saya telah melakukan ini selama 40 tahun dan tidak ada pesakit saya yang pernah datang mengadu.








View the original article here

No comments:

Post a Comment